cik puan seri datin ini kurang rajin menghapdate blog!
posted on 30 JANUARY 2012

Saturday, May 14, 2011

myself !


        Yes , bende ni la yang first-first kita belajar time masuk darjah satu dulu. tak kira la masa tu belajar Bahasa Melayu ke , Bahasa Inggeris ke, mesti cikgu and teacher suh buat karangan pasal myself , diri saya. Kadang-kadang sampai masuk dalam exam, karangan jenis BIBLIOGRAFI kut , kalau tak silap. Tapi cikgu tukarkan kepada saya sebatang  PEN,saya sekaki PAYUNG and so many else la kan. Mase tu pulak la aku imagine yang aku jadik pen , payung ape kejadah tu kan ? haha.


 


        Jalan cerita dia mesty sama je. Mula-mula aku diproses, pastu aku di packing, pastu hanta kat kedai, ada tuan beli, lama-lama tuan tu beli yang baru. Ending dia mesti aku (pen,payung) dibuang ke dalam tong sampah. Begitulah cerita pasal myself si pen dan payung tu. Tapi, manusia ? macamana pulak? Ending macam tu jugak? (ending manusia mestilah ke kubur, I guess?)

       Oke, itu semua intro je. Aku nak cakap pasal myself. Yes, diri saya. Oke , diri saya. Taknak bace sudah.(aiman tak kesah) aku dulu kalau cikgu suh wat pasal myself, aku mesty cakap pasal nama aku,tarikh lahir aku,tempat lahir,favourite-favourite kejadah sume tu,hobi,cita-cita and apa tah lagi?(fikirlah korang)  korang mesty macam aku jugak kan? Kalau tak geleng je. ;)

      Tapi,sekarang? Sekarang sangat lain. Aku sendiri kadang-kadang (kadang-kadang la sangat) tak faham,myself tu macamana? T_T mase belajar dajah satu dulu tu sangat basic myself dia. Bhahaha. Korang, korang tawu ke the actual of yourself? I mean macam, korang tahu ke perangai sebenar  koraang mcamana?
Serious aku pun taktahu perangai sebenar aku macamana. Aku hanya tahu bila orang tu bagi tahu aku. (tapi ada jugak la yang aku tahu tanpa di beritahu). 

      Ok, aku tahu aku punya perangai sangat tak sama antara satu tempat dgn tempat yang lain. Contoh, perangai aku sangat dan teramatlah lain sama ada bila aku kat rumah mahupun bila aku dekat sekolah. Totally lain. (hipokrit ke macam tu?) bg aku tak oke! (keras kepala tak?) Buat apa aku nak cover-cover masa dekat sekolah? Lagi la pelik kalau cover dekat rumah kan? Masa aku dekat sekolah, and masa aku dekat asrama juga sangat lain.(tu yang kau kata kadang-kadang aku ni mcam dua orang yang berbeza tu kan?) lantak la kau nak kata apa. Aku adalah aku. Yes, I’m FLEKSIBEL.

      Ye, saya seorang yang pelik. Dekat asrama, saya masih boleh bertahan jika saya marah dkt orang tu, tapi, dekat rumah,kalau saya marah org tu,mmg saya marah.dekat asrama aku boleh ja gelak-gelak ngn geng-geng aku,tp dekat rumah? Tgk keadaan la. Dekat asrama, aku boleh cakap kat kawan yang aku nak menangis,dekat rumah,aku diam je.kenapa boleh jadi mcm ni? Kenapa, kenapa? “LUMRAH HIDUP LAH KAWAN”,”ala, STANDART LA TU KAN?”, apa lagi ?

      Saya tak tipu, kalau dengan orang yang saya sayang,saya memang akan(secara tiba-tiba) jadi seorang yang sangat pemalu gila. Kenapa aku macam tu? Aku sendiri pun takda jawapan dia. Kau nak kata aku cover? Suka hati lah, tapi aku mmg malu. And I don’t know why? Rasanya mcm-mcm je aku nak borak dengan kau. Tapi, bila dah depan mata tu,dia jadi lost kau tahu? Kenapa mcm tu? Oh GOD, aku sungguh tak faham. Sorry la, tak untung pun kalau kau jadi kesayangan aku. Minta maaf. Tapi,aku tetaap sayang gila-gila dekat kau. (perenggan ni untuk orang kesayangan saya a.k.a buah hati je) sorry la der,aku ni merugikan kau je. (siape la agaknyya yg tahan dgn perangai aku ni)

      Aku tak cerita pun pasal diri aku? Yelah, sebab aku manatahu the actual of mine. Yang pasti, aku jalani  hidup aku mcm biasa hari-hari. Ye, mcm biasa. Mendatar je. Takde turun naik pun. Korang still tak faham aku macamana? Tu tandanya kita tak rapat lagi la tu. Tp ada je membe yg rapat still tak faham aku,kut? (kut la, aku pun taktahu)

     Yang pasti,antara bende-bende yang aku penh dgr pasal diri aku adalah seperti berikut,
Aku ego,suka mara tak tentu pasal,aku gelak kelakar(part mana kelakar aku pun tak tahu),aku tak rety gelak,aku teliti,aku liar,aku sombong,aku sosial,aku gedik,aku bajet,aku mcm ada dua(kjp mcm tu,kjp mcm ni),aku tak ttp pendirian,aku penakut,aku cengeng, aku dan macam-macam aku la. Ye,saya terima segala apa yang orang nilai aku.aku suka orang yg menilai aku.terima kasih kepada korang. Ianya membina ;) ada banyak lagi aku rasa,tapi,tak ingat. (nnty aku update bila ada news)

10 perkara Yang aku tahu pasal diri aku :
1. Aku sangat tak suka dipaksa.(kalau kau paksa aku,lagi lambat kerja aku, bukan dan tak kan lagi cepat, oke?)

2. Aku suka menilai orang.(orang yang lalu lalang depan mata aku,akan aku pandang,dan aku akn fikir pasal orang tu) aku makan sangat lambat(sbb aku suka usha orang)

3. Aku kalau betul-betul aku nak benda tu,aku akn buat.(aku nak buktikan aku yg takde basic mmpu jawab exam,so far, first exam aku memadai la nak buktikan orang takda basic bole catch up,tp final exam aku,mcm tak betul.(maybe bajet dah ada basic)

4. Aku sangat berpegang pada MIND SET.(tp kadang-kadang mmg tak boleh RESET balik otak kita,maybe sbb dah tepu gila,takpun,sbb dia dah mmg sebati)

5. Aku akan tahan selagi aku boleh tahan.(takkesah nak kata apa,selagi aku rasa benda tu tak effect sgt,aku buat dunno je,tapi bila dia dah berbuah-buah,lame-lame dy gugur jugak)

6. Aku akan berdepan jugak even hati aku takut nak berdepan. (aku takut pergi camp,tp aku still dan tetap pergi,sampaikan pernah jadik fasi dah pun.aku first time merasai night walking.selama jadik peserta tak pernah lak night walking sorang2.and masa jadi fasi tu aku kena night walking sorang2 dan aku org first.bayangkan aku taktau jalan and jalan dy berbukit dan aku tak pernah jejak sekolah tu sebelum ni.tp mase hanta budak2 ni rase nya jalan dy straight je.kalau aku depan lagi mau jumpa jalan mati.tepi dah la hutan.agakla takut.nak jumpa sapa dekat dlm skolah pun taktahu?aku jumpa la jugak sklah dalam keadaaan taktawu tu)

7. Aku gedik. (ye, sila tunjukkan sy pompuan mana yg tak gedik langsung? Aku mengaku aku gedik. Tapi aku percaya aku takde la taiko gedik,gedik aku tahap biase je aku rasa,taktaw la kot kot perasan sndiri ke kan?)

8. Aku sangat tak suka benda remeh temeh. (setakat small matter,knp nak jadikan SUPER DUPER BIG matter?)

9. First impression aku tak suka orang tu,maknanya mmg aku tak suka. (tapi aku masih boleh berkawan dgn dia,Cuma mungkin tak rapat langsung)

10.kalau aku sayang, mmg aku sayang. (aku tak kan tipu pasal sayang, excpt yang gurau-gurau gedik tu la kan)

*byk je lgy sebenarnya. Cukup la aku show off 10 kan. Byk2 buat apa, bukan penting pun.
Conclusion nya, kalau kita cakap pasal diri kita , myself, mesty banyak yang negative compared to positive kan ?  ni la manusia. Jarang nak puji diri. Cop , lagy satu hal aku , aku suka baca buku motivasi. Aku suka quotes2 yang membina.aku kalau suka lagu tu aku akan salin lirik dia tak kira la panjang mana. ;)

 





No comments:

Post a Comment